Dominika Jarmolińska – Impresje na marginesie FAKE ART Michała Brzezińskiego

DO ZANURZENIA

(impresje na marginesie FAKE ART Michała Brzezińskiego)

***

10.00. Uruchamiam FAKE ART Michała Brzezińskiego. Światła, komputery, ekrany. Iluminatum templum, Virus wideo, Gardenia Yasminoides…Siadam pośród kręgu monitorów emitujących architektoniczną wizję świątyni iluminatów. To już niemal rytuał pozwalający mi wejść w przestrzeń ekspozycji. Zestroić się z cyklem kolejnych prezentacji. Czytam komentarz autora:

?Architectural Project of Illuminati Temple (7,22′ PAL DV 16/9, 2011)Projekt architektoniczny świątyni Iluminatów nawiązuje do teorii spiskowych w których osobami, którym zależy na zniewoleniu świata za pomocą nowoczesnych technologii jest sekta Iluminatów, do których należą wszyscy liczący się politycy świata. Podstawowy podział koła na półokręgi za pomocą linii, a także dalsze podziały za pomocą takich figur jak, trójkąty i kwadraty ukazał punkty wewnątrz koła, które można nałożyć na figurę kabalistycznego drzewa życia. Uznałem, że taki plan godny jest tej mitycznej organizacji i przedstawiłem dodatkowo animację polegającą na emitowaniu określonej energii magnetycznej przez poszczególne punkty takiego koła. Dźwięk odzwierciedla cykliczność zmian polaryzacji pól.?

Kabała i teorie spiskowe,wolnomularstwo, próby wytłumaczenia świata ze zła i dobra, przyjemności i cierpienia. Ten ciąg skojarzeń to kolejne stopnie immersji. ?Do zanurzenia?. Monitory wciągają umysł w transowy cykl obrazów i dźwięków, a potem – wyciągają zeń jak magik z cylindra: geometrię okręgów, linie łączące Malchut z Keter, Czarny kwadrat i wielkich spiskujących. Teraz ja emituję – krajobraz myślowy o postmodernistycznej estetyce (jeszcze nie przekroczonej).

***

Kiedy Michał Brzeziński montował FAKE ART i przeraził mnie huk niezestrojonych dźwięków, wdzierających się do biura, powiedziałam mu o skojarzeniu z salonem gier. Skrzywił się. A jednak – będę się upierać. Artysta gra. Doświadczanie świata jako gry generuje specyficzny stan świadomości, którego konsekwencją bywa przyjęcia roli trickstera. U podstaw FAKE ART Brzeziński działa jak archetypiczny oszust, mieszając nomenklatury: artystyczne, religijne i (pseudo)naukowe. Ta zmyła odsłania oszustwo bardziej rzeczywiste dokonujące się codziennie, na naszych oczach w przestrzeni pomiędzy językiem informacji i uzurpacjami ideologii. Ten fakt może powodować chęć ucieczki od autorskich komentarzy, skupienia się na obrazie i dźwięku; pragnienie zawieszenia na czysto estetycznym oddziaływaniu multimedialnych bodźców.
Jeśli oszustwa trickstera podważają ufność w słowa,zmysły i intelektualne schematy kategoryzujące wszystko niejako a priori, to Brzeziński w tej roli sprawdza się po dwakroć prowadząc grę z widzem. Grę, która jest żonglerką kodami o różnej proweniencji. Mistyczna ikonografia, estetyka laboratorium, cytaty z alchemii i wszędobylska technika wyrwane ze zwyczajowego kontekstu, zostają włączone w nową mozaikę znaczeń. Obszar prowadzonej przez Brzezińskiego gry wytyczają granice wiary, wiedzy i wyobraźni widza, zaś skuteczność immersji zależy od stopnia podatności na fałsz i/lub skłonności do zabawy. Celem gry wydaje się partycypacja w mądrym, szelmowskim i nieco gorzkim śmiechu trickstera. Śmiechu, który w miejsce dyskursu wprowadza światło zdystansowanej do wszelkich narracji transcendencji.

***
Podchodzę do Gardenii Yasminoides zamkniętej w szklanej gablocie i ?podłączonej?do komputera. Roślinka doniczkowa, arte -fakt ?nie ludzka ręką uczyniony?. Bez śladów pędzla, dłuta. Nieskażona myślą żadnego artysty, choć myśl właśnie ?podniosła ją do rangi dzieła sztuki?. Gardenia Yasminoides, bio rady- meads, cokolwiek ?bardziej żywa? niż gotowce Duchampa. ?Kim jesteś gardenio??. Podobno odbierasz moje myśli i dzięki nim generujesz obrazy. Zobaczyć umysł zinterpretowany przez roślinę! Byłoby miło. Responsywny element tej techno jaskini? Czytam opis:

BIOS i ZOE (Netfootage performing flower, DV PAL 16/9, 21,47′, 2011).Transgatunkowy projekt artystyczny: film montowany generatywnie w Pure Data dzięki sensorowi galwanicznemu łączącemu przez USB komputer z domową rośliną Gardenia Yasminoides. W rzeczywistości gardenia wybiera obrazy i tworzy dźwięki używając gotowych algorytmów. Jej wybór jest jednak reakcją rośliny na atmosferę panującą w galerii, oraz pole elektromagnetyczne wytwarzane przez Twój umysł.

Komputer i kwiat połączeni kablową pępowiną. Na monitorze plazmatyczne plamy drobnoustrojów, od czasu do czasu pojawiają się fotorelacje z życia w łonie. Jestem poza obiegiem. Wykluczona. Stanowię homoidalną mniejszość w tym bio-techno świecie. Ludzki ?naddatek?, dzięki któremu partycypuję w świecie wartości domaga się drobiazgowych wyjaśnień, a małpie lenistwo ślizga się po powierzchni biegnąc do kolejnego światełka.

***
Włączam Memory. Płynący przez ekran strumień mandali przypomina o strażnikach nieświadomości. Migoczą, gubią się w oddanych im ułamkach sekund, by odnaleźć się ponownie w kolejnym cyklu. Buddyjski ciąg wizji kosmosu przerywany chwilami niebytu i … pornograficzną klatką, która wyostrza czujność. Cóż to za fake? Powolna kontemplacja dziko pędzących obrazów odciska ślad w mojej pamięci. Artysta komentuje:

MEMORY (2002/2003, DIVX PAL, 4,43)Film odzwierciedla działanie programu komputerowego, który wyświetla w trybie pełnoekranowym grafiki pobrane z internetu i zamieszczone przez przeglądarce w folderze spełniającym rolę bufora danych wczytywanych ze stron www. Stanowi ilustracje kognitywnego modelu umysłu jako komputera utrwalonego w twardej wersji paradygmatu kognitywnego.?

***

Włączam Golden Rain: projektor, monitor, dźwięk, obraz. Przytulam umysł do wiązki złota. Alchemiczny trick Hermesa Trismegistosa prezentującego naukę,sztukę i religię? Przed foliową złotą piramidą najdłużej przystają dzieci. Najbardziej wciąga je ten właśnie obraz i opowieść o miłości, która odkłada się we krwi złotem. Brzeziński pisze:

?Golden Rain (2011, Pal DV, 3,24)Ta praca eksploruje kwestie wartości złota i materii artystycznej. Nano-cząsteczki złota eksplodują w wizjonerskiej przestrzeni 3d i zmieniają się w rodzaj niewidzialnego, złotego nano-deszczu. Złoto symbolizuje prapoczątek, Boga, potęgę, zdrowie. Mistyczne oświecenie w każdej kulturze rozpoczyna się od serca które emituje kolor złoty. Złoto jest metalem słońca. Nano-cząsteczki złota dodawane do leków na raka pozwalają na zwiększenie skuteczności wyników terapii o 50%. Miłość tworzy odpowiednią wibrację elektromagnetyczną którą można usłyszeć w ścieżce dźwiękowej, ale najbardziej zadziwiającym faktem jest, że serce osoby w stanie miłości emituje do krwi właśnie takie nano-cząsteczki złota! (…).?

Dzieci lubią wierzyć. I lubią widzieć. A tutaj język sztuki sięgający Nam June Paika i quasinaukowa argumentacja tworzą widowiskowy taniec w rzęsistym deszczu nanocząsteczek złota, nową estetyczną jakość o szerokim polu semantycznym, otwartą zarazem na rzeczywistość, która wymyka się wszelkim znaczeniom. Bo też symbole i nośniki, którymi posługuje się autor wyprowadzają poza intelektualny dyskurs, w stan swoistej multimedialnej i polisensorycznej kontemplacji.

***
Idę dalej. Włączam kolejny projektor. Współuczestniczę w tricku – infekuję przestrzeń galerii wirusem grypy. Na ekranie pojawiają się schludne drobnoustroje w przeskalowanym mikrokosmosie:

?VIRUS VIDEO (loop: 2,45′, Pal DV, 2011)Praca powstała w wyniku przekształcenia fragmentu kodu DNA wirusa grypy do postaci cyfrowej. Litery zostały zastąpione ciągiem cyfr 00, 01, 10, 11. Następnie te cyfry przekształcono w liczby od 1 do 1000. Z kolei te wartości posłużyły do zbudowania sinusoidy która pozwoliła na przekształcenie ich w dźwięk. Dźwięk natomiast posiada właściwości pozwalające na stworzenie animacji pojawiania się szesnastu rodzajów bakterii żyjących w różnych środowiskach, jednak groźnych dla życia człowieka. Stworzyłem w ten sposób wirtualne otoczenie piękne i niebezpieczne zarazem. Wirus tworzy wzór pojawiania się bakterii,stanowi więc ich metanarrację?.

Intrygująca wizualizacja biologicznych danych wirusa grypy unieważnia refleksję o niesionej przezeń chorobie, człowiek zostaje wciągnięty w wirtualną przygodę z atrakcyjnym obrazem, który jest artystyczną stylizacją w duchu bio- nano- ikonografii. Poddaje się urokowi obrazu. Wirus wideo działa.

***

10.30 Jeszcze kilka monitorów, kilka projektorów. Wszystko włączone. Opuszczam salę ekspozycyjną. Projektory emitują, gardenia generuje, foliowa piramida kapie złotem…
***
Czas leci.

***
19.00. Znów manipuluję pilotami. Ta chwila należy do mnie. To moja rola w tym spektaklu. Wyłączam FAKE ART. Obrazy nikną, dźwięki ucichły. Cykliczność zapętlonych projekcji przerwana….W ciemnościach nieodmiennie spotykam Czuang- cy: ?To ci się tylko śniło- naprawdę jesteś motylem?mówi. Wszystko jest fake’m?
Fake jako styl uprawiania sztuki z historią sięgającą starożytności. Fake jako sposób generowania metafizycznej przemiany. Maja ? kosmiczna iluzja hinduizmu przygląda się wystawie i mruga do mnie okiem
Artysta oszukuje. Poszukuję sensu w tym oszustwie. Z jednej strony śmieję się, a z drugiej….Symulacja informacji generuje mentalną rzeczywistość budząca niepokój i refleksję. Brzeziński chce ogarnąć wszystko….Ja Brzezińskiego nie ogarniam. Nie chcę. Bo też przestrzenie, w które wypuszcza zmysły i umysł wydają się nie do ogarnięcia, lecz… ?do zanurzenia? .

Dominika Jarmolińska

Michał Brzezińskiego FAKE ART
GSW BWA SOKÓŁ w Nowym Sączu,
10 XI-11 XII 2011
realizacja wystawy:Ewa Rams
(fot. Aleksander Jarmoliński)

Comments

comments

editor

Michał Brzeziński - transhumanistic, and biosemiotic artist working with fauna flora and micro world, searching for affective language and life origins in matter, using medical media as EEG, GSR, USG interested in transspecies affective communication and sexual interfaces. Combining software and video biology. Creator of Galeria NT (2010). His wide, theory based, artistic and curatorial activity had animated theoretical discourse touching experimental film and video art as independent a-historical and matter-oriented aesthetic area. Curator working with galleries such as the Museum of Art in Łódź, Center for Contemporary Art Łaźnia in Gdańsk.

You may also like...

%d bloggers like this: