Virtual – Dyktatura eksperymentu

Michał Brzeziński. Betulla Alba. Instalacja i projekcja.

Michał Brzeziński. Betulla Alba. Instalacja i projekcja.

Wystawa sztuki współczesnej i koncerty współczesnej muzyki improwizowanej

Galeria Spiż 7. Ul. Chmielna 113.
Gdańsk. Wyspa Spichrzów
Otwarcie: 26 października 2012, godzina 19.00
Wystawa czynna w dniu 27 października 2012 w godzinach: 15.00 – 19.00

Artyści: Roman Bromboszcz, Michał Brzeziński, Józef Bury, CUKT, Gina Czarnecki, Sylwia Galon, Henry Gwiazda, Marc Lee, Marek Rogulski, Grzegorz Sztwiertnia, Piotr Wyrzykowski.

Koncerty: Langfurtka: Mikołaj Trzaska i Adam Witkowski.

Quartet: Jowan Czerkas, Oleg Dziewanowski, Rogulus, Tomasz Szwelnik.

Kuratorzy: Michał Brzeziński i Marek Rogulski

Organizuje Fundacja TNS przy pomocy Bałtyckiego Bractwa Żeglarzy. Wystawa została dofinansowana z budżetu Miasta Gdańsk. Mecenat Miasta Gdańsk.

?Wystawa pt: Virtual – Dyktatura eksperymentu ma być spojrzeniem na życie społeczne poprzez nowe technologie. Nie chodzi jednak o nowinki z dziedziny technologii w obszarze sztuki ale raczej o to, że sama kultura może być postrzegana jako coś w znaczącym sensie wirtualnego ale zasadniczo determinującego ludzką tożsamość i światopoglądy. Tempo rozwoju nowych technologii informatycznych, komunikacyjnych, audiowizualnych oraz dziedzin nauki takich jak, np: nanotechnologia i programowanie, sprawia, że pewne aspekty ludzkiego życia jak i społeczne wartości kulturowe – ulegają przedefiniowaniu. Jedną  z cech charakterystycznych współczesnej kultury jest potrzeba dyskursu oraz dążenie do dokonywania przewartościowań w jej obrębie – co z jednej strony może owocować generowaniem nowych koncepcji ale równie dobrze może mieć charakter powierzchownej wirtualnej gry. Ta swoista dyktatura eksperymentu realizować się może dzięki dynamicznemu rozwojowi nowego środowiska technologicznego i tworzonym w oparciu o to środowisko nowym strategiom działania. Zmusza artystów do zmiany sposobu myślenia o sztuce. Wyraża się to zarówno na poziomie operacyjnym ? w poszukiwaniu nowego języka sztuki, ale także ? patrząc głębiej –  leży u podstaw tworzenia wyobrażeń na temat tego,czym sztuka mogła by być.?

Marek Rogulski

?Koncepcja tzw. Fake art powstała jako antyteza dla porażki rozumianej jako defekt. /…/ Efekt /defekt/ osiągany celowo, w odróżnieniu od defektu osiąganego przypadkiem, wkroczył dzięki konceptualizmowi na scenę awangardy. Pojawiło się pojęcie d-efektu. D-efekt to nic innego jak efekt eksperymentu, który jest z góry przewidywalny. /…/ Eduardo Kac wyhodował bakterie zawierające informacje o księdze Genezis zakodowane w kodzie DNA. Czyż nie osiągniemy podobnego efektu wystawiając pustą probówkę i odwołując się jedynie do wyobraźni odbiorcy? Wizualizacje i inne dowody mające nas przekonać o tym, że eksperyment jest faktem mogły być fikcyjne, stworzone wyłącznie w celu uwiarygodnienia pustej fiolki zawierającej rzekome bakterie. Czy na tym więc polegać ma status sztuki rozumianej jako coś sztucznego? Art is artificial. Sztuka nie jest rzeczywistością! Jest pięknym kłamstwem. Definicje piękna zmieniają się podobnie jak definicje kłamstwa i na tym różnicowaniu opiera się cała historia sztuki. Kłamstwo wymaga jednak wiernych… Dlatego dyktatura eksperymentu to ciekawa konstrukcja myślowa.?

Michał Brzeziński

Comments

comments

editor

Michał Brzeziński – transhumanistic, and biosemiotic artist working with fauna flora and micro world, searching for affective language and life origins in matter, using medical media as EEG, GSR, USG interested in transspecies affective communication and sexual interfaces. Combining software and video biology. Creator of Galeria NT (2010). His wide, theory based, artistic and curatorial activity had animated theoretical discourse touching experimental film and video art as independent a-historical and matter-oriented aesthetic area. Curator working with galleries such as the Museum of Art in Łódź, Center for Contemporary Art Łaźnia in Gdańsk.

You may also like...

%d bloggers like this: