SILA RAZENIA – ART O(u)R HISTORY

SIŁA RAŻENIA – ART O(u)R HISTORY

Tekst ukazał się w październiku 2009 na zaproszeniu do wystawy w galerii Spiż 7.

Koncepcja wystawy SIŁA RAŻENIA – ART O(u)R HISTORY opiera się na czterech blokach problemowych:

Pierwszym jest odniesienie się do idei Wielkiego Modernizmu i jego spuścizny we współczesnym świecie, poprzez wybrane realizacje:
“Sztuka to potęga” 1984/85 – autor: Józef Robakowski /Łódź/ – epoka totalitaryzmu w Europie Wschodniej/ pionierski skreching TV z lat 80tych w filmie wideo,
“Atomic Love” 2002 – autor: Piotr Wyrzykowski (razem z I. Chichkan) /Gdańsk/ Kijów/ – post-świat bloku sovieckiego/ nomadyzm lat 90tych – realizacja wideo,
“RISE” i “IDEAL LOGIC” 2006 i 2009 – autor: Michał Brzeziński./Łódź/ – narracje o demokracji/ filmy wideo o strukturze dokumentu społecznego.

Drugim jest odniesienie się do procesu formułowania języka artystycznego jako takiego:
“Rurki sztuczki: karmienie Duchampa” 2009 – autor: Carmen Feliu /Barcelona/ – akcja artystyczna/ rekapitulacja znaczeń,
“Gimnastyka obiektów – sterowanie językiem performance” 2009 – autor: Marek Rogulski /Gdańsk/ – performance,
“Kwiaty” 2009 – autor: grupa OBPW – instalacja/ gra kontekstem.

Trzecim jest odniesienie się do siły oddzialywania procesów społecznych ale ukazane przez bardziej osobiste narracje:
“Bressson’59” 2009 – autor: Anna Baumgart /Warszawa/ – rzeźba, instalacja/ praca o wydźwięku feministycznym, drążenie znaczeń kultury masowej,
“Polisch performance” 2006 – autor: Mateusz Pęk /Gdańsk/ – fotografie/ globalizacja, odgrywanie ról,
“Zamrażanie rzeźby”, “Kratownica” 2009 – autor: Marek Rogulski /Gdańsk/ – inastalacja, wideo/ kontekst badań naukowych oraz pragnienie szukania perspektywy “pozahistorycznej”.

Czwartym jest ukazanie rozwoju jednego z nurtów współczesnej muzyki w kontekście procesu przemian:
Wykonawcy młodszego pokolenia: Jerzy Mazzoll /Gdańsk/ i Rogulus /Gdańsk/ wspólnie koncertują z twórcami tzw. muzyki intuicyjnej (awangarda lat 70-tych XX w): Zdzisław Piernik /Warszawa/, Bogusław Schaeffer /Kraków/ (utwór na taśmę) – koncert współczesnej muzyki improwizowanej.

Comments

comments

editor

Michał Brzeziński - transhumanistic, and biosemiotic artist working with fauna flora and micro world, searching for affective language and life origins in matter, using medical media as EEG, GSR, USG interested in transspecies affective communication and sexual interfaces. Combining software and video biology. Creator of Galeria NT (2010). His wide, theory based, artistic and curatorial activity had animated theoretical discourse touching experimental film and video art as independent a-historical and matter-oriented aesthetic area. Curator working with galleries such as the Museum of Art in Łódź, Center for Contemporary Art Łaźnia in Gdańsk.

You may also like...

%d bloggers like this: